Later leuk leven


4 juni 2020 - De rol van het intermediair is aan het veranderen. Zelf spreek ik - Ewald Bary, algemeen directeur Lindenhaeghe - dan ook liever van financieel adviseur, die functiebenaming dekt de lading beter. Waar een intermediair tussen verzekeraar en verzekerde staat, begeeft een financieel adviseur zich in het leven van een klant. Natuurlijk vervult de financieel adviseur nog altijd de aloude verbindende rol voor de klant, en dat is ook gewenst, maar hij of zij kijkt alvast vooruit. "U heeft nu een hypotheek, maar hoe wilt u over tien, twintig jaar wonen? Wat als er kinderen komen? Heeft u nagedacht over arbeidsongeschiktheid? En hoe zit het met de financiële gevolgen van een eventuele echtscheiding?"

Karin Kuiken: "Leuk om te lezen hoe Ewald Bary in zijn blog mijn werk omschrijft. Als financieel-, echtscheidingsadviseur én estate planner ben ik inderdaad een financiële huisarts."


Nu hangt de laatste vraag veel hypotheekadviseurs als een molensteen om de nek. Uit een onderzoek uit 2019 blijkt, dat slechts dertien procent van de hypotheekklanten volledig over de consequenties van een echtscheiding werd geïnformeerd. Dat is veel te weinig. Het kan de leeftijd zijn, maar ik heb gevoelsmatig het idee dat steeds meer stellen uit elkaar gaan. Het is ook te zien aan de enorme hoeveelheid ‘scheidingshulp’ die wordt aangeboden, overigens niet allemaal van even goede kwaliteit. Een financieel adviseur, in dit geval Financieel Echtscheidingsadviseur (FEA), kan in dit werkveld een ijzersterke positie vervullen.

De financieel adviseur heeft een brede functie, veelal gericht op een onbezorgde financiële toekomst. Het behoeden voor problemen, ofwel het financieel gezond houden van klanten, doet een beetje denken aan het werk van een dorpsdokter. De afgelopen maanden heb ik daar mooie voorbeelden van voorbij zien komen, zoals lokale adviseurs die actief hun zakelijke klanten benaderden om ze wijzen op ondernemersregelingen en op bijstand voor zzp’ers. Een verbazingwekkend aantal klanten bleek daarvan niet op de hoogte te zijn. Dat is nog eens bijdragen aan hun gezondheid!

Natuurlijk kan een klein kantoor niet alle specialismen op zich nemen. Een adviseur moet ook geen manusje van alles zijn. Partnerschappen met bedrijven kunnen echter uitkomst bieden. Voor grotere kantoren is het aan te raden om de dienstverlening uit te breiden met specialismen waar in de samenleving veel behoefte aan is. Naast echtscheidingsadvies is estate planning zo’n specialisme. Nederland vergrijst en de vraag "heeft u al wat geregeld?" dient zich steeds vaker aan. Een docent en estate planner die ik ken, stelt die vraag letterlijk tijdens bijeenkomsten voor senioren. Het antwoord is vaak "ja", maar op de vraag "wanneer precies", klinkt niet zelden: "In de jaren negentig". Tja, in de tussentijd zijn personen in het testament wellicht al overleden of is de relatie met erfgenamen drastisch veranderd. En wet- en regelgeving staan ook niet stil.

Het is trouwens een gouden greep van de betreffende estate planner om zich te proactief te presenteren aan de doelgroep. Die heeft immers geen weet van het probleem of schuift het voor zich uit, soms net zolang totdat het te laat is. Financieel adviseurs kunnen het bewustzijn van - potentiële - klanten natuurlijk vergroten via social media en door te adverteren, dat moeten ze ook zeker doen, maar mensen rechtstreeks in de ogen kijken is nog beter. Zo kan een financieel spreekuur mensen over de drempel helpen. Kaart het probleem aan, zet de deuren open en voer het gesprek.

Een andere maatschappelijke kwestie die bijzondere aandacht verdient, is de positie van huurders. Een woningbezitter komt automatisch in contact met een financieel adviseur voor de financiering van de woning. Deze adviseur behandelt uiteraard het brede plaatje inclusief de onderwerpen inkomen, vermogen en pensioen. Maar de gemiddelde huurder kent de toegevoegde waarde van deze financieel adviseur niet. De gemiddelde huurder denkt er niet over na hoe of zijn of haar leven er bij arbeidsongeschiktheid of na de pensioenleeftijd uitziet. De adviseur kan ook hier een passende oplossing voor bedenken. Natuurlijk in persoonlijke gesprekken met klanten en met mensen uit de lokale omgeving, maar misschien ligt ook een samenwerking met woningcorporaties in het verschiet. Het is maar een idee. Zakelijke en maatschappelijke belangen vloeien zo op natuurlijke wijze in elkaar over.

Banken en overheid hebben zich teruggetrokken en grootbedrijven maken vooral veel  ‘efficiencyslagen’. Veel consumenten zijn de afstandelijkheid en gebrek aan service wel zat. Belangrijker nog is dat de maatschappij steeds meer verstoken blijft van broodnodig financieel advies. Dit is dus het moment voor financieel adviseurs om het gat dat achterblijft op te vullen. Onze samenleving verdient het.

Bron New Financial Forum, lees

Geplaatst op: 04 juni 2020

Terug naar blog

© 2024 - Finance & More