Hypotheekadviseur kijkt te weinig naar financiële toekomst klant


19 februari 2018 - De helft van de consumenten die een hypotheek hebben gesloten, vindt dat de adviseur in het aanvraagproces geen rekening heeft gehouden met de financiële toekomst van de klant. Dat concludeert Omniplan uit een onderzoek onder 1.035 Nederlanders. De overgrote meerderheid van die groep wil best al zijn financiële gegevens delen in ruil voor een beter advies.

Karin Kuiken: "Weer zo'n vreemd onderzoek. De helft van 1035 ondervraagden vindt dat de adviseur geen rekening heeft gehouden met de financiële toekomst van de klant. Wat was de leeftijd van de ondervraagden? Was de betreffende helft wellicht een starter op de woningmarkt? Kan internet advies geven? Kortom: maak gewoon een afspraak met een EFA."

Consumenten oriënteren zich vaak online voordat ze bij een adviseur aankloppen. Uit het onderzoek blijkt echter dat ook tijdens en na de hypotheekaanvraag steeds vaker internet wordt geraadpleegd door huizenbezitters. "Zo gaat driekwart van hen bij vragen over hun hypotheek eerst online op zoek naar antwoorden. De Nederlander is steeds beter geïnformeerd en verwacht mede daarom een sterk onderbouwd hypotheekadvies gebaseerd op het heden en de toekomst. Uit het onderzoek blijkt dat het denken vanuit de gehele Consumer Journey, onderbouwd met relevante financiële gegevens nog niet altijd plaatsvindt, terwijl de consument hier wel behoefte aan heeft."

Data in ruil voor snelheid
Als dat leidt tot een betere en efficiëntere dienstverlening, wil 84% van de ondervraagden al zijn financiële gegevens delen met de adviseur. Dat komt volgens Omniplan vooral doordat de klant de hypotheekaanvraag sneller rond wil hebben: 85% vindt dat het traject korter moet kunnen dan het gemiddelde van drie tot zes weken.

Geen inzicht
Een op de vier ondervraagden maakt zich weleens zorgen over de status van zijn of haar hypotheek. Dat hangt ermee samen dat zij zelf geen duidelijk inzicht hebben in hun huidige financiële situatie, aldus Omniplan. "Om van toegevoegde waarde te blijven, is het belangrijk de klant dit te bieden, ook op het gebied van zijn hypotheek." Bijna twee derde lost niet meer af dan verplicht is. Dat kan beter volgens het softwarebedrijf: "Met een beter overzicht van de huidige situatie kan je als consument veel beter inschatten of het - wanneer mogelijk - rendabel is om extra af te lossen, of te investeren in duurzame maatregelen."

Onderzoek Nibud
Ook het Nibud heeft - in opdracht van Rabobank - bij ruim 2.000 mensen onderzoek gedaan naar de financiële situatie van de Nederlanders. De meerderheid is niet klaar voor een financieel gezonde toekomst, concludeert het budgetinstituut. Zo zet 60% geen geld opzij voor zaken als een eigen woning, studie, arbeid, pensioen en zorg. Tegelijkertijd zegt 48% ongerust te zijn over zijn financiële toekomst. "Veel Nederlanders die zich financieel zouden kunnen voorbereiden op toekomstige uitgaven, doen dit dus in de praktijk niet."

Eigen verantwoordelijkheid
Minder dan de helft van de respondenten voelt zichzelf het meest verantwoordelijk voor de financiële situatie na pensionering. De Rabobank vindt dat een zorgelijke ontwikkeling: "Zeker als mensen eerder met pensioen willen en nu de aow-leeftijd omhoog gaat, moeten mensen zich realiseren dat zelf vermogen opbouwen nodig is om dat mogelijk te maken." Wie wel spaart, doet dat voor de studie van hun kinderen (46%), de aflossing van de hypotheek (34%) of een aanvulling op het pensioen (32%). De spaarpotjes voor toekomstige zorgkosten, bijscholing en werkloosheid blijven meestal leeg.

Het Nibud constateerde ook dat nog altijd 20% van de huizenbezitters denkt dat een aflossingsvrije hypotheek nooit hoeft te worden afgelost. Dertigers kunnen hun eigen verwachte aow-leeftijd redelijk inschatten: ze denken tot hun 69e te moeten werken, terwijl de verwachting nu op 71 jaar staat.

Bron amweb, lees

Geplaatst op: 21 februari 2018

Terug naar blog

© 2021 - Finance & More Heerhugowaard